Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Bohaterowie przestworzy. Stanisław Skarżyński

BOHATEROWIE PRZESTWORZY. Dziś rocznica Jego urodzin. Pułkownik pilot Wojska Polskiego, Walczył w wojnie polsko-bolszewickiej w 29 pułku Strzelców Kaniowskich, kawaler Orderu Virtuti Militari, pierwszy Polak, który przeleciał Atlantyk, ustanawiając przy tym światowy rekord odległości lotu.

Bohaterowie przestworzy. Stanisław Skarżyński
źródło: Domena publiczna

Urodził się 1 Maja 1899 r w Warcie. Ojcem jego był Władysław Tomasz Antoni Bończa Skarzyński urodzony w Łomży w 1864 r którego potomkowie przez wiele pokoleń mieszkali na ziemi zambrowskiej i łomżyńskiej. Ojciec Stanisława Jakuba po skończeniu studiów farmaceutycznych w Warszawie wyjechał na staż do Warty, gdzie podjął pracę w miejscowej aptece Alojzego Kozłowskiego. 

W latach 1908–1914 uczęszczał do Kaliskiej Szkoły Handlowej; po zburzeniu Kalisza (1914) na krótko powrócił do rodzinnej Warty, by następnie udać się do Włocławka, gdzie w latach 1915–1918 uczył się we Włocławskiej Szkole Handlowej w 1916 przekształconej w gimnazjum realne, w której złożył egzamin dojrzałości. 

Interesował się lotnictwem i modelarstwem lotniczym i działał w szkolnych organizacjach niepodległościowych. W latach 1916–1917 był członkiem Polskiej Organizacji Wojskowej, wstąpił do POW 7.4.1916 r. 26 sierpnia 1918 r. rozpoczął studia na Wydziale Chemii Politechniki Warszawskiej. 

W listopadzie 1918 wstąpił ochotniczo do Wojska Polskiego, dowodził akcją rozbrajania żołnierzy niemieckich i przejmowania od Niemców władzy w Warcie.

Odgrudnia 1918 r. pełni kolejne funkcje w strukturach 29 Pułku Piechoty, dochodząc do stopnia podporucznika jako dowódca kompanii.

Walczył w wojnie polsko-bolszewickiej w 29 pułku Strzelców Kaniowskich, uzyskując w 1919 stopień podporucznika. 

Odnosi rany w bitwie pod Połockiem w dniu 26 listopada 1919 r. Ponownie zostaje ranny w bitwie pod Radzyminem w dniu 16 sierpnia 1920 r, dowodząc 6 Kompanią 29 Pułku Strzelców Kaniowskich. Te rany, prawego kolana, okazują się tak poważne, że mimo ośmiu operacji przeprowadzonych przez prof. płk. Latkowskiego, pozostał kaleką ( sztywne kolano)

Zakażona rana wymagała długiej i uciążliwej rekonwalescencji. Choć Skarżyńskiemu udało się uniknąć trwałego inwalidztwa, to od tej pory utykał na nogę. 

Lotnicza kariera Skarżyńskiego zaczęła się w efekcie zbiegu okoliczności, gdyż na skutek niezdolności do dalszej służby w piechocie, jedyną szansę na pozostanie w wojsku znalazł w lotnictwie, chociaż i tam początkowo lekarze wojskowi stawiali mu przeszkody.

Po usilnych zabiegach z jego strony, udało mu się uzyskać zgodę na przeniesienie do lotnictwa. 3 maja 1922 został zweryfikowany w stopniu porucznika ze starszeństwem z 1 czerwca 1919 i 2772. lokatą w korpusie oficerów piechoty
.

POCZĄTEK KARIERY LOTNICZEJ.

Pierwsze kroki pilotażowe stawiał w Szkole Pilotów w Bydgoszczy. Podczas pierwszego lotu jego samolot zapalił się, udało mu się jednak wylądować. Szkołę lotniczą ukończył w 1925, po czym uzyskał przydział do 1 pułku lotniczego w Warszawie. 

12 kwietnia 1927 został mianowany kapitanem ze starszeństwem z 1 stycznia 1927 i 15. lokatą w korpusie oficerów lotnictwa. Od czerwca 1928 do stycznia 1930 dowodził 12 eskadrą liniową. W tym czasie odbył również staż w lotnictwie rumuńskim. Jego ideą stały się wkrótce dalekie przeloty sportowe.

Między 1 lutego a 5 maja 1931 z por. Andrzejem Markiewiczem wykonał na polskim samolocie PZL Ł.2 (SP-AFA) rajd dookoła Afryki, pokonując dystans 25 770 km i stając się lotnikiem znanym w Polsce, a także na świecie. 

Trasa przelotu obejmowała m.in. Warszawę, Belgrad, Ateny, Kair, Chartum, Kisumu, Abercon, Elisabethville, Luebo, Léopoldville, Lagos, Abidżan, Bamako, Dakar, Port Etienne, Agadir, Villa Cisneros, Casablancę, Alicante i Paryż. 

Lot obfitował w wiele problemów z silnikiem, który dwa razy był demontowany z płatowca. W pobliżu miejscowości Ribérac we Francji, doszło np. do urwania tłoka w cylindrze i Skarżyński dokonał trudnego lądowania awaryjnego na zboczu polanki wśród zadrzewionych pagórków. 

Nie zdecydował się jednak na wymianę poważnie uszkodzonego silnika, chciał wrócić na tym samym, naprawionym
.

LOT PRZEZ ATLANTYK.

8 maja 1933 na jednomiejscowym samolocie polskiej konstrukcji, RWD-5bis (znaki SP-AJU), przebudowanym z samolotu turystycznego, jako pierwszy Polak przeleciał przez Ocean Atlantycki – z zachodniego wybrzeża Afryki (Saint Louis w Senegalu) do Maceió w Brazylii. Wystartował do lotu 7 maja o godz. 23:00. Przelot trwał 20 godz. 30 min., z czego 17 godz. 15 min. nad oceanem. 

W ten sposób – wynikiem 3582 km – ustanowił międzynarodowy rekord odległości w klasie C kategorii II samolotów turystycznych, o masie własnej do 450 kg. Do legendy przeszedł m.in. fakt, iż Skarżyński odbył lot w garniturze, a nie kombinezonie pilota.

 Za swój wyczyn otrzymał w 1936 od Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI) Medal Louisa Blériota za rekord odległości w pierwszej edycji, przyznawany za rekordy (prędkości, pułapu, odległości lotu) w lotnictwie lekkim.

Przelot nad południowym Atlantykiem był etapem na trasie Warszawa–Rio de Janeiro, pokonanej między 27 kwietnia a 24 czerwca 1933. Jej długość wynosiła 17 885 km. W Brazylii odwiedził też inne miasta, entuzjastycznie witany przez mieszkańców, zwłaszcza skupiska Polonii. 

Następnie poleciał do rodaków w Buenos Aires. Do Europy powrócił statkiem ze swoim „rekordowym” samolotem i nim – z francuskiego Boulogne – odleciał do Warszawy, z międzylądowaniem na podłódzkim lotnisku „Lublinek”, gdzie powitała go m.in. żona, kończąc 2 sierpnia 1933 rajd o łącznej długości 18 305 km.
.

II WOJNA ŚWIATOWA. 

5 marca 1934 został awansowany na stopień majora ze starszeństwem z 1 stycznia 1934 i 9. lokatą w korpusie oficerów aeronautyki. Ukończył następnie Wyższą Szkołę Lotniczą w Warszawie i dowodził dywizjonem liniowym.

 W 1938 został zastępcą dowódcy 4 pułku lotniczego w Toruniu. Zajmował się także organizacją lotnictwa sportowego. Na stopień podpułkownika został mianowany ze starszeństwem z 19 marca 1939 i 10. lokatą w korpusie oficerów lotnictwa, grupa liniowa. 

W tym samym miesiącu został przydzielony do Inspektoratu Armii w Toruniu, w charakterze oficera odcinkowego z zadaniem opracowania planu użycia lotnictwa i obrony przeciwlotniczej Armii „Pomorze”. 26 kwietnia 1939 został prezesem Aeroklubu Rzeczypospolitej Polskiej. W sierpniu 1939, w czasie mobilizacji alarmowej objął stanowisko szefa sztabu w Dowództwie Lotnictwa i OPL Armii „Pomorze” i pełnił je w czasie kampanii wrześniowej.

W sierpniu 1939 został skierowany do Rumunii jako zastępca attaché lotniczego, gdzie organizował przerzuty polskich lotników do Francji. Następnie w 1940 sam się tam przedostał i brał udział w organizacji lotnictwa polskiego. 

Po upadku Francji kierował ewakuacją polskich pilotów z Saint-Jean-de-Luz do Wielkiej Brytanii, gdzie został mianowany komendantem Polskich Szkół Pilotów w Hucknall i następnie w Newton. Otrzymał numer służbowy RAF P-1252. Na jego prośbę, skierowano go do odbycia tury lotów bojowych jako Dowódcę Bazy Lotniczej RAF Lindholme i pilota w polskim 305 Dywizjonie Bombowym.
.

ŚMIERĆ I POGRZEB.

Zginął po północy 26 czerwca 1942 w czasie powrotu z wielkiego nalotu na Bremę, lecąc jako pilot w składzie załogi bombowca Vickers Wellington Mk II. Maszyna trafiona w silnik, na skutek uszkodzeń przymusowo wodowała na Morzu Północnym u wybrzeży Anglii. 

Samolot z jednym sprawnym silnikiem kontynuje lot nad Morzem Północnym, jednak w pobliżu brzegów Anglii, milknie drugi silnik. Skarżyński przejmuje stery, wodując bezpiecznie w odległości ok 14 mil na płd–wsch. od Great Yarmouth.

Podczas ewakuacji załogi do tratwy ratunkowej, Skarżyński wyszedł jako ostatni na inną niż wszyscy część skrzydła tonącego samolotu, został zmyty przez falę, niestety ppłk Stanisław Skarżyński ginie, zabrany falą morską ze skrzydła samolotu. Pozostała załoga zostaje uratowana po 8 godzinach przez brytyjski niszczyciel.

 Po kilku tygodniach fale morskie oddają ciało pilota brzegom holenderskim. Po odnalezieniu ciała, został pochowany z honorami na cmentarzu żołnierzy alianckich w miejscowości West-Terschelling na wyspie Terschelling w Holandii (Wyspy Fryzyjskie).
.

ORDERY I ODZNACZENIA.

Naczelny Wódz mianował go pośmiertnie 1 września 1942 pułkownikiem, a Prezydent RP odznaczył go Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.

* Krzyż Srebrny Orderu Virtuti Militari (1922)

* Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (pośmiertnie 19 września 1997)

* Krzyż Niepodległości (9 listopada 1933)

* Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (2 czerwca 1933)

* Krzyż Walecznych (trzykrotnie, po raz pierwszy w 1921

* Złoty Krzyż Zasługi (19 maja 1931)

* Srebrny Krzyż Zasługi (25 maja 1929)

* Medal Pamiątkowy za Wojnę 1918–1921

* Medal Dziesięciolecia Odzyskanej Niepodległości

* Złota Odznaka Honorowa Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej I stopnia (1934)

* Odznaka za Rany i Kontuzje

* Polowa Odznaka Pilota

* Medal Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej dla uczczenia przelotu przez Atlantyk (1934)

* Odznaka Pamiątkowa 1 Pułku Lotniczego

* Komandor Orderu Zasługi (Węgry, przed 1935)

* Oficer Orderu Korony Rumunii (Rumunia)

* Oficer Orderu Krzyża Południa (Brazylia)

* Kawaler Orderu Legii Honorowej (Francja)

* Medal Louisa Blériota (1936)

* Odznaka Pilota Francji

* Odznaka Pilota Rumunii

* Odznaka Pilota RAF (1939)
.

KSIĄŻKI

Stanisław Skarżyński opisał swój afrykański rajd lotniczy w książce pt. 25.770 kilometrów ponad Afryką, opublikowanej w 1931. Książka miała kilka wznowień, m.in. została wydana w 2001 przez Aeroklub Polski (ISBN 978-83-88484-47-6).

Natomiast swój lot transatlantycki opisał w tomie Na RWD-5 przez Atlantyk, opublikowanym w 1934 przez Aeroklub RP. Książka została ponownie wydana w 2008 przez łódzką oficynę ASTRA, która w 2010 opublikowała także jej wersję angielską – Transatlantic Flight on RWD-5bis – w tłumaczeniu Macieja Skarżyńskiego.
.

UPAMIĘTNIENIE 

Imię płk. pil. Stanisława Skarżyńskiego nosi Szkoła Podstawowa w Warcie.

Imię jego noszą szkoły w Olkuszu i w Skarżynie

Imię Stanisława Skarżyńskiego nosi Aeroklub Włocławski w Kruszynie

Jego imię nosi również, mający lotnicze tradycje, krakowski szczep Kolorowy, powstały w 1964

Jest patronem ulic w wielu miastach m.in. w Warcie, Świdniku, Krakowie, Wrocławiu (ulica), Gdańsku, Gorzowie Wielkopolskim, Poznaniu, Radomiu, Sokółce, Wałbrzychu (plac), Bydgoszczy, Lęborku, Łodzi, Grudziądzu, Włocławku, Białymstoku, Jeleniej Górze, Starogardzie Gdańskim, Stargardzie, Mielcu, Bielsku-Białej i na warszawskiej Ochocie.

Od 2008 Sieradzkie Bractwo Kurkowe organizuje coroczne zawody strzeleckie dla uczczenia zasług w służbie dla ojczyzny płk. Skarzyńskiego.

W tym też roku odsłonięto tablicę pamiątkową (kościół garnizonowy w Sieradzu, ul. Kościuszki 19) w 75-tą rocznicę przelotu przez Atlantyk na RWD-5

W 2012 w 70. rocznicę śmierci płk. pil. Stanisława Skarżyńskiego odsłonięto w katedrze polowej Wojska Polskiego w Warszawie tablicę upamiętniającą jego posta

Na cześć płk. Stanisława Skarżyńskiego, który jako pierwszy Polak przeleciał przez Atlantyk ustawiono głaz - Pomnik który znajduje się w rezerwacie Lasu Zwierzynieckiego w Białymstoku. Rezerwat jest przedłużeniem Parku Konstytucji 3-ego Maja.

Stanisław Skarżyński służył Edwardowi Wittigowi za model w trakcie projektowania pomnika Lotników w Warszawie

Data:

Tezeusz

Tezeusz - https://www.mpolska24.pl/blog/tezeusz

" Patriotą się jest lub się bywa, bywają ci dla których interes własny jest ważniejszy od ojczyzny" - Rotmistrz Witold Pilecki.

Patriotyzm to nie słowo, to godność bycia Polakiem.
CWP!

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.