Transport na życzenie
Na terenach wiejskich w woj. zachodniopomorskim rusza pilotażowy program, który ma wspomóc budowę systemu transportu publicznego właśnie w tych rejonach. W ten sposób samorządowcy chcą walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym.
Na Pomorzu Zachodnim eksperci Banku Światowego przeprowadzili analizy, które wskazują, że transport publiczny na terenach wiejskich w Polsce jest rozdrobniony i oparty o komercyjnych przewoźników, świadczących usługi na najbardziej opłacalnych trasach, które nie wymagają publicznego dofinansowania. Bilety są drogie, a poziom usług niski. Przepisy zapewniają głównie dowóz uczniów do szkół. Dodatkowo w latach 2014 - 2017 długość regionalnych połączeń autobusowych w Polsce zmalała o 30%, a w Zachodniopomorskiem o 40%.
- Robimy pilotaż, sprawdzimy jego efekty i dopiero wtedy pomyślimy o upowszechnieniu. Rząd przygotował fundusz rozwoju przewozów autobusowych i efektywność tego projektu wynosi 6%, jeśli mierzyć go miarą dotychczas wykorzystanych pieniędzy. Z zaplanowanych dla naszego województwa 18 mln zł wykorzystano do tej pory 256 tys., bo sposób przygotowania projektu jest nieskuteczny i obciąża samorządy - powiedział członek Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego Stanisław Wziątek.
W ramach projektu wytypowano 6 obszarów wykluczonych transportowo, dla których przygotowano sześć programów pilotażowych DRT („transport na życzenie”), aby wypełnić istniejące luki w dostępie do usług. Pilotażowy projekt ma umożliwić dojazd do kolei, poprawić dostępność do większych ośrodków oraz przywrócić usługi transportu autobusowego tam, gdzie regularne połączenia zostały zlikwidowane.
Wdrożenie leży po stronie Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego, który zdecydował się przystąpić do prac i sfinansować zadanie ze środków własnych oraz Regionalnego Programu Operacyjnego w ramach działania 2.1 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu. Środki pozwolą na uruchomienie usługi transportu na życzenie w 4 wyznaczonych obszarach, a także na rozwinięcie E-modułu. Szacuje się, że pilotażowy projekt w zakresie „transportu na życzenie” będzie kosztował około 1 miliona euro i potrwa do 2023 roku.
źródło:wzp.pl