Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Więcej dla rządu

Polska konstytucja nie jest wcale niejasna, a w każdym razie nie bardziej zawiła niż w innych krajach. Zupełnie dobrze opisuje ustrój parlamentarno-gabinetowy ze wzmocnioną nieco, ale podrzędną rolą prezydenta, a nie system prezydencki z dominującą rolą prezydenta. Napięcie między prezydentem i premierem nie jest czymś...

Polska konstytucja nie jest wcale niejasna, a w każdym razie nie bardziej zawiła niż w innych krajach. Zupełnie dobrze opisuje ustrój parlamentarno-gabinetowy ze wzmocnioną nieco, ale podrzędną rolą prezydenta, a nie system prezydencki z dominującą rolą prezydenta.

Napięcie między prezydentem i premierem nie jest czymś specjalnie nadzwyczajnym. Prezydent i premier to nie anioły, ale też nie diabły tylko po prostu ludzie uczestniczący w rywalizacji politycznej. Gorzej, gdy to współzawodnictwo przekształci się w trwały i ostry konflikt jak to ma miejsce obecnie. W takim wypadku możliwości każdej konstytucji są ograniczone.

Ustawa zasadnicza wymaga zmian, ale nie pod wpływem czynników bieżących i koniunkturalnych, a głębszych uwarunkowań wynikających z zasady podziału władz i ewolucji sytuacji na świecie. Kryzys finansowy i gospodarczy o światowym zasięgu i trudnych do przewidzenia skutkach oraz przechodzenie świata od systemu jednobiegunowego do wielobiegunowego powinny skłaniać do stosowania jasnych i profesjonalnych systemów politycznych i metod kierowania państwem.

W tym ujęciu konstytucja powinna zmierzać w kierunku wzmocnienia rządu oraz prezesa Rady Ministrów oraz pomniejszenia kompetencji urzędu prezydenta zarówno poprzez zmianę jego uprawnień jak i dostosowany do nich wybór przez Zgromadzenie Narodowe, a nie ogół obywateli. Władza wykonawcza powinna być skoncentrowana w rządzie, a nie u prezydenta. Fundamentalnym zadaniem szefa państwa powinno być czuwanie nad przestrzeganiem konstytucji i stanowieniem dobrego prawa. Ważnym zadaniem powinna być rola arbitra w sytuacji, gdy rozpada się stabilna większość parlamentarna. Prezydent mógłby prowadzić działalność międzynarodową rozumianą, jako funkcje reprezentacyjne i lobbystyczne bez możliwości udziału w negocjacjach i międzynarodowych konferencjach o charakterze decyzyjnym. Mógłby też sprawować tytularną funkcję zwierzchnika sił zbrojnych wykonywaną za pośrednictwem ministra obrony narodowej. 

Zmiana trybu wyłaniania prezydenta jest zasadna także dlatego, że w kampanii wyborczej kandydaci składają deklaracje, których po ewentualnym zwycięstwie w żaden sposób nie mogliby zrealizować. Sprawiają wrażenie, że nie rozumieją, o jaki urząd się ubiegają. Wywołują odczucie, że chcą kierować rządem zapominając, że funkcja premiera nie pochodzi z wolnych wyborów.

Propozycje zmian w konstytucji zgłoszone przez premiera Tuska idą w dobrym kierunku. Tyle tylko, że dla ich realizacji w parlamencie trzeba głosów PiS-u. Takiego poparcia nie będzie, a od mówienia jak ma być nie stanie się  jak być ma. Mimo to warto o konstytucji rozmawiać.

Data:
Kategoria: Polska

Leszek Miller

Leszek Miller - https://www.mpolska24.pl/blog/leszek-miller

Leszek Cezary Miller polski polityk.
W latach 1989–1990 członek Biura Politycznego KC PZPR, w okresie 1993–1996 minister pracy i polityki socjalnej, w 1996 minister-szef Urzędu Rady Ministrów, w 1997 minister spraw wewnętrznych i administracji, w okresie 1997–1999 przewodniczący SdRP, w latach 1999–2004 i od 2011 przewodniczący SLD, od 2001 do 2004 premier, w latach 2008–2010 przewodniczący Polskiej Lewicy. Poseł na Sejm I, II, III, IV i VII kadencji.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.