Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Wsiadamy na rowerki i po miejskich korkach

Kraków jako pierwsze miasto w Polsce, dzięki programowi CIVITAS CARAVEL ma publiczną wypożyczalnię rowerów - poinformował we wtorek wiceprezydent Wiesław Starowicz, podsumowując dotychczasowe działania na rzecz zrównoważonego transportu miejskiego.

Kraków jako pierwsze miasto w Polsce, dzięki programowi CIVITAS CARAVEL ma publiczną wypożyczalnię rowerów - poinformował we wtorek wiceprezydent Wiesław Starowicz, podsumowując dotychczasowe działania na rzecz zrównoważonego transportu miejskiego.

W Krakowie trwa międzynarodowa konferencja Forum CIVITAS 2009.

Blisko 400 osób z 27 krajów, w tym także z USA, Chin i Indii, dyskutuje o tym, jak ustrzec przed paraliżem komunikacyjnym miasta, w których coraz więcej osób używa samochodów.


Wśród sukcesów Krakowa Starowicz wymienił: uruchomienie tele-busów czyli autobusów na telefon, bagażniki na rowery w autobusach i wymianę taboru MPK. Do dyspozycji klientów publicznej wypożyczalni rowerów jest obecnie 120 rowerów na 13 stacjach, choć - jak przyznał wiceprezydent miasta - to jeszcze za mało, by przedsięwzięcie było opłacalne pod względem ekonomicznym. "Myślę, że zmieniło się spojrzenie władz i urzędników na problemy transportu w mieście" - podkreślił Starowicz.

"Nie udało się nam natomiast poszerzyć strefy ograniczonego ruchu" - wskazał wiceprezydent. Jak podkreślił, rozszerzanie strefy ograniczonego ruchu budzi opór radnych oraz kupców, którzy boją się utraty klientów.

Magdalena Kopczyńska z Dyrektoriatu ds. transportu i energii Komisji Europejskiej podkreśliła, że nie ma jednego rozwiązania w dziedzinie transportu miejskiego, które byłoby dobre we wszystkich miastach, bo każde z nich ma własną specyfikę i doświadczenia.

"Chcemy przekonać mieszkańców, że korzystanie z transportu publicznego jest dobrym rozwiązaniem, a być może, jeśli liczba samochodów dalej będzie rosła w takim tempie jak obecnie, jedynym możliwym rozwiązaniem, aby poruszać się po europejskich miastach" - mówiła Kopczyńska.

Podkreśliła, że większości rozwiązań nie da się wprowadzić wbrew woli mieszkańców i trzeba pamiętać, by rozwój transportu publicznego był zintegrowany. "Nie można wprowadzić jednego rozwiązania, zaniedbując inne" - mówiła Kopczyńska. Jak zaznaczyła, nie można np. namawiać ludzi, by przesiedli się do transportu publicznego, nie dając im zintegrowanego biletu.

Europejski projekt CIVITAS był realizowany do tej pory w 54 miastach w Europie. Testowane w nich rozwiązania mają się przyczynić do rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu zbiorowego, a w konsekwencji do zmniejszenia zatłoczenia ulic, emisji zanieczyszczeń i hałasu. Od 2002 r. odbyły się już trzy edycje CIVITAS. Uczestniczyły lub wciąż uczestniczą w nich polskie miasta: Kraków, Gdynia, Gdańsk i Szczecinek.

Organizatorem międzynarodowej konferencji FORUM CIVITAS, któremu patronuje Komisja Europejska, jest miasto Kraków. Współorganizatorem jest projekt VANGUARD.

Fiatowiec

Źródło: PAP oraz Urząd Miejski Kraków i portal

wnp.pl

Data:
Kategoria: Polska

Fiatowiec

Zawsze na straży prawa. Opinie i wywiady z ciekawymi ludźmi. - https://www.mpolska24.pl/blog/zawsze-na-strazy-prawa-opinie-i-wywiady-z-ciekawymi-ludzmi

Fiatowiec: bloger, dziennikarz obywatelski, publicysta współpracujący z "Warszawską Gazetą". Jestem długoletnim pracownikiem FIATA.Pomagam ludziom pracy oraz prowadzę projekty obywatelskie.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.