Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

„Co powie tata”

Kto nie zna tej dziecięcej piosenki? Kto będzie teraz śpiewał te fantastyczne piosenki takie jak „Zuzia lalka nieduża”, „A ja rosnę i rosnę” albo „Ogórek”? Czy dobrym pomysłem jest skrócenie dzieciom okresu beztroskich zabaw?

Kto nie zna tej dziecięcej piosenki? Kto będzie teraz śpiewał te fantastyczne piosenki takie jak „Zuzia lalka nieduża”, „A ja rosnę i rosnę” albo „Ogórek”? Czy dobrym pomysłem jest skrócenie dzieciom okresu beztroskich zabaw?

W latach 2009-2012 w Polsce będzie zdecydowanie najmniej pięcio-, sześcio- i siedmiolatków niż w ostatnich kilkunastu latach. Dlatego jest to najlepszy okres zarówno na objęcie wszystkich 5-latków edukacją przedszkolną – żeby były dobrze przygotowane do rozpoczęcia nauki w szkole – jak i na zaproszenie do szkoły sześciolatków. Rozłożenie tego procesu na okres trzech lat, pozwoli w pełni przygotować szkoły do wymogów nowoczesnej edukacji, a w przyszłości zagwarantuje dzieciom swobodny dostęp do szkół ponad gimnazjalnych i wyższych.

Od roku szkolnego 2009/2010 przestają istnieć zerówki. W pierwszej klasie spotkały się dwa roczniki pierwszaków tzn. dzieci urodzone w 2002 i 2003 r. Początek nauki w wieku 6 lat będzie obowiązkowy. Dzieci w najstarszej grupie przedszkola (5-letnie) będą oceniane przez psychologa pod względem tzw. gotowości szkolnej -czy poradzą sobie z nauką, w kontaktach z rówieśnikami itp. Rodzice mają prawo uznać, czy dla ich dziecka jeszcze na szkołę za wcześnie. Mogą odroczyć obowiązek szkolny. Pani minister zapewnia, że w pierwszych latach reformy data wcześniejszego szkolnego debiutu będzie traktowana elastycznie i zależeć będzie od rodziców i oceny dojrzałości dziecka, a nie metryki urodzenia.

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapewniało nawet po 60 tys. zł szkołom, które zrobią nowe ogródki zabaw i świetlice dla najmłodszych uczniów. Na place zabaw szkoły mogą dostać od 30 do 60 tys. zł - zależy od liczy uczniów w klasach od pierwszej do trzeciej. Na tej samej zasadzie dzielone będą pieniądze na wyposażenie świetlic - od 4 do 12 tys. zł. O tym, które dostaną je najwcześniej, zdecyduje wojewoda.

MEN planuje, że po zmianach uczniowie będą wyposażani co roku w bezpłatne podręczniki. Jako własność szkoły będą one wypożyczane kolejnym rocznikom dzieci. Przynajmniej część książek będzie zostawać w szkole. Ma być taniej i lżej w plecaku.

Zbyt piękne, aby było prawdziwe?- Zobaczymy.

Warunki w szkołach mają być mocno zbliżone do przedszkolnych. Sześciolatki mają trzy posiłki, swoją salę, opiekę do siedemnastej, a może nawet swoją panią z przedszkola!?

Do pierwszej klasy poszło niecałe 5% dzieci w wieku sześciu lat.

Zaskakująco mało sześciolatków zaczęło edukację w regionach, gdzie jest dużo przedszkoli.

A może dlatego, że małe dzieci potrzebują ruchu, nie ciasnych sal z ławkami. Na przerwy maluchy nie wyjdą, bo na korytarzach zostaną stratowane. A po kilku godzinach trafią do świetlicy, gdzie uczniowie krzyczą, w kącie ryczy telewizor, a nad wszystkimi próbuje zapanować jedna pani.

Być może problem tkwi w tym , że dziecko nim pójdzie do szkoły, musi zdobyć szereg umiejętności, co może zrobić właśnie w przedszkolach lub innych formach wychowania przedszkolnego. Wśród tych umiejętności są m.in. rozumienie świata i siebie, odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, budowanie systemu wartości.

Jak wygląda nauka 6-latków?

W pierwszych miesiącach nauki dominującą formą zajęć mają być zabawy oraz gry i sytuacje zadaniowe, w których dzieci manipulują specjalnie dobranymi przedmiotami, np. żetonami. Dopiero potem ma się zacząć naukę rachunków na sposób szkolny, ale i to jest ograniczone przez zapis w podstawach, że dzieci mogą korzystać z wydrukowanych zeszytów ćwiczeń najwyżej przez jedną czwartą czasu przeznaczonego na edukację matematyczną.

Czytelnictwo rozwija się poprzez czytanie dzieciom, omawianie słuchowisk, oglądanie przedstawień teatralnych, z kolei język powinien być rozwijany na każdym kroku.

Najpierw ma się dziecko na ręku, potem na kolanach, a w końcu na plecach.

Rodzice mają czas na refleksje i muszą dokonać wyboru - przedszkole czy szkoła!

Pyrka

Data:
Kategoria: Polska

Fiatowiec

Zawsze na straży prawa. Opinie i wywiady z ciekawymi ludźmi. - https://www.mpolska24.pl/blog/zawsze-na-strazy-prawa-opinie-i-wywiady-z-ciekawymi-ludzmi

Fiatowiec: bloger, dziennikarz obywatelski, publicysta współpracujący z "Warszawską Gazetą". Jestem długoletnim pracownikiem FIATA.Pomagam ludziom pracy oraz prowadzę projekty obywatelskie.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.