Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Fiat i kooperanci na fali

Fiat Auto Poland to jedyny koncern motoryzacyjny w kraju, który podczas kryzysu zwiększył produkcję. Rosną też obroty współpracujących z nim firm.

Fiat Auto Poland to jedyny koncern motoryzacyjny w kraju, który podczas kryzysu zwiększył produkcję. Rosną też obroty współpracujących z nim firm.

W bieżącym roku firma AutomotiveSuppliers.pl, która zajmuje się monitoringiem przemysłu motoryzacyjnego, prognozuje spadek produkcji krajowej do ok. 870 tys. aut, czyli o 12 proc. Tymczasem fabryka Fiata w Tychach pracuje pełną parą. Tylko w ciągu pierwszych trzech kwartałów z jej taśm montażowych zjechało 438 700 samochodów. To o ponad 72 tys. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.



W 2009 roku z naszych taśm montażowych na pewno zjedzie ponad pół miliona samochodów – zapowiedział jeszcze w lipcu Bogusław Cieślar, rzecznik FAP. Teraz mówi się nawet o 600 tys. sztuk.

– Taki wynik będzie miał pozytywny wpływ zarówno na kondycję dostawców Fiata, jak i na stan całego rynku automotive – twierdzą analitycy z Polskiego Związku Motoryzacyjnego.

Obecnie Fiat zatrudnia ok. 6 tys. osób. Drugie tyle pracuje u kooperantów działających na terenie zakładu w Tychach. Fabryka – po zakończonej niedawno rozbudowie i przyjęciu 300 dodatkowych ludzi – jest w stanie produkować nawet 2320 pojazdów na dobę. Teoretycznie oznacza to, że co 33 sekundy może powstać tu jedno auto.


Polska część Fiata, czyli FAP, składa się z 16 spółek i czterech przedsiębiorstw typu joint venture. Jest to najważniejszy – poza Włochami i Brazylią – element Fiat Group Automobiles. Kontakty FAP z krajowymi kooperantami koordynowane są przez bielską spółkę Purchasing Poland.

– Kiedy rośnie nasza produkcja, automatycznie wzrasta też zapotrzebowanie na części dostarczane z zewnątrz. Nam wiedzie się całkiem, całkiem, a dostawcom na pewno również nie jest gorzej niż przed rokiem czy dwoma. O ich konkretnych wynikach finansowych nie chcę mówić, ale ten, kto wytwarza coraz więcej, ten żyje coraz lepiej – powiedział, zastrzegając sobie anonimowość, wysoki przedstawiciel FAP.


Koncern utrzymuje ścisłe, tradycyjne związki nie tylko z podmiotami produkcyjnymi. Dyrektor tyskich zakładów Zdzisław Arlet podkreśla znaczenie, jakie firma przywiązuje do współpracy z Politechniką Warszawską, Politechniką Śląską, Akademią Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej oraz – co oczywiste – z własnym Centrum Naukowo-Badawczym (Centro Ricerche Fiat) w Turynie.

Sami dostawcy – zasłaniając się tajemnicą handlową – nie chcą mówić o szczegółach swojej współpracy z Fiatem. Pytani o osiągane wyniki finansowe, czy skalę produkcji odpowiadają krótko: – Jest nieźle, oby tak dalej.

Fiat utrzymuje swą dominującą pozycję, co jest dobrą wiadomością dla związanych z nim kooperantów. Zła natomiast to taka, że inni producenci nie nadążają za liderem, a przecież część dostawców tyskiego potentata pracuje również dla jego konkurentów.


FIAT (Fabbrica Italiana di Automobili Torino) obecny jest w 190 państwach. Projektuje, wytwarza i sprzedaje nie tylko samochody osobowe, ale również ciężarówki, autobusy, traktory, maszyny rolnicze, maszyny do robót ziemnych, silniki i komponenty motoryzacyjne oraz środki i systemy produkcji.

Koncern posiada udziały w 654 spółkach, należy do niego 180 zakładów produkcyjnych i 116 ośrodków badawczych. Roczna wartość różnego typu zakupów dokonywanych przez Fiata na całym świecie przekracza 35 mld euro. Ogółem z koncernem kooperuje ponad 10 tys. dostawców.

Marek Żuliński

Źródło: Portal wnp.pl tutaj czytaj więcej o Fiat Auto Poland. ZdjęciaKomunikat Prasowy FAP.
Data:
Kategoria: Polska

Fiatowiec

Zawsze na straży prawa. Opinie i wywiady z ciekawymi ludźmi. - https://www.mpolska24.pl/blog/zawsze-na-strazy-prawa-opinie-i-wywiady-z-ciekawymi-ludzmi

Fiatowiec: bloger, dziennikarz obywatelski, publicysta współpracujący z "Warszawską Gazetą". Jestem długoletnim pracownikiem FIATA.Pomagam ludziom pracy oraz prowadzę projekty obywatelskie.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.